Jak zdravě a hlavně účinně hubnout

Pro některé lidi je zdravé hubnutí jako zaklínadlo, pro jiné téměř sprosté slovo (a ano, i takoví jsou mezi námi). Faktem však je, že česká populace tloustne, což je poměrně alarmující zjištění. Obezita sebou totiž přináší kromě ne příliš přitažlivého vzhledu i určitá zdravotní rizika.
 
Tím nejdůležitějším je zvýšení hrozby srdečních a cévních chorob. Příčinou je často kornatění tepen v důsledku jejich praktického ucpání tukem. Zdá se tedy, že být hubený má samé výhody. No, pravda to úplně není. Tenká vrstva tuku působí jako tepelná izolace, což oceníme zvlášť v zimě. Navíc funguje jako rezervní zásobník energie.žena při běhu v parku.jpg
 
Ale jak nejlépe získat žádoucí postavu? Nejúčinnější (ve skutečnosti pravděpodobně jediná účinná metoda) je snížení příjmu a zvýšení výdeje energie. Jinými slovy řečeno, méně jídla a více pohybu.
 
Je však nutné dávat si pozor na to, aby strava byla vyvážená a obsahovala vše, co tělo potřebuje. Pokud si nejste jisti svými schopnostmi sestavit si správně jídelníček, konzultujte výživového poradce. Pestrá strava je však základ. Pokud chcete navíc opravdu své tělo odměnit, sáhněte po biopotravinách. I když jsou dražší, věřte, že vaše tělo je ocení.
 
Pokud jde o zvýšení výdeje energie, zde se nabízí několik možností. Jednou z nich je chodit na tréninky jakéhokoliv sportu či cvičení. Tento přístup má výhodu, že je profesionálně veden, a navíc ho můžete provozovat bez ohledu na počasí. Nevýhodou je finanční náročnost a pevně daný čas, který nemusí vždy vyhovovat. Co je však nutné je najít si dobrého trenéra. Klidně se ptejte jeho předchozích svěřenců, podívejte se, jaké mají výsledky.
 
Jinou (a v současné době populární) metodou je chodit pravidelně běhat. Zde je výhodou finanční nenáročnost – do začátku potřebujete pouze pohodlné oblečení a pohodlné boty. Navíc můžete chodit, když máte čas, což je výhodné pro ty, co dělají na směny. Nevýhodou je závislost na počasí a roční době. Ono přeci jen chodit běhat v létě ve 30 stupních, nebo v patnáctistupňové zimě není zrovna lákavé.cvičící žena v posilovně.jpg
 
Ať už se rozhodnete jakkoliv, je dobré nebýt na to sami a mít podporu. Najděte si kamarádku nebo klidně kolegyni z práce, která do toho půjde s vámi. Koneckonců ve dvou se to lépe táhne a možná vás to zachrání od toho, abyste své úsilí vzdali.
 
Co je ale nutné vědět je, že rychlý úbytek váhy také není pro tělo zdravý. Nejlepší je zhubnout maximálně čtvrt až půl kilogramu týdně. Pokud jste se do toho vrhli a stále nehubnete, je na místě navštívit lékaře. Na vině totiž může být štítná žláza, což se dá vhodnou léčbou překonat. Stejně tak pokud se rozhodnete hubnout a máte problémy například se srdcem, navštivte lékaře. Ten vám doporučí, jaká zátěž je pro vás vhodná.
 
A nakonec ještě jedno varování. To, že vám ubude podkožní tuk, neznamená, že se vám magicky ztratí i kůže. Proto, zvláště pokud vaše původní váha byla velká, se připravte na návštěvu plastického chirurga – nebo na život s povislou kůží.